ID: 50573
Advertentie ID: #50573 is verwijderd van uw verlanglijst.
Omschrijving
Sparta Marathon Amphion High Quality made in Holland
Lichtgewicht damesfiets
Framehoogte: 51 cm
Lichaamslengte 155 - 190 cm
7005 Aluminium series
SR Suntour - high-end- suspension forks
Shimano Nexus versnellingen
7 speed
Aluminium frame
Aluminium velgen
Toolless verstelbaar stuur (geen gereedschap nodig)
Lage instap
Dubbel geveerde voorvork
Rollerbrakes
Sparta Selle Royal FreeTime zadel
Gesloten kettingkast
Jasbeschermer
AXA SL9 veiligheidsslot
Handremmen
Bagagedrager met snelbinders
Geïntegreerde fietspomp
Pilot Two Diodes Safety Basta headlight
AXA HR Traction Power Control Dynamo
Auto sensor LED backlight
Uitvoering: Anthraciet Grey Metallic / Zilvergrijs Metallic
etc.
Deze High Quality lichtgewicht Sparta rijdt vederlicht en verkeert in nieuwstaat! ??
Slechts € 225 !
Hoorn (n-h) MAILknop => rechtsboven
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sparta is sinds 1917 een Nederlandse fietsfabrikant uit Apeldoorn. Het maakt deel uit van de Accell Group NV. Voorheen vervaardigde Sparta ook bak- & bromfietsen en het was in de naoorlogse jaren de grootste producent van motorfietsen in Nederland.
In 1917 werd de firma Verbeek & Schakel opgericht door de heren Anthonie Verbeek Jr., Dirk Leendert Schakel en Lubbert Krijgsman als handelsbedrijf in fiets- en rijwielonderdelen. De firma werd gevestigd aan de Hoofdstraat in Apeldoorn. Een maand na de oprichting werd de fietsmerknaam Sparta overgenomen, waarna Verbeek & Schakel aangekochte fietsen onder die naam doorverkocht. Op 9 december 1918 stapte Verbeek uit het bedrijf.
De eerste zelfvervaardigde fiets kwam in 1920 en in de volgende jaren kwam daar ook de vervaardiging van (aanvankelijk ongemotoriseerde) bakfietsen bij. Schakel werd, nadat hij zijn vennoten had uitgekocht, in 1925 directeur van het bedrijf. Vanwege de toenemende vraag liet hij in 1927 een nieuwe fabriek bouwen bij de villa Driehuizen in Apeldoorn en Sparta zou hier uiteindelijk ongeveer 75 jaar gehuisvest blijven. In 1928 werkte Sparta met 55 werknemers in de nieuwe fabriek.
Vanaf 1931 startte de technisch vernuftige Schakel ook met de fabricage van motorfietsen, die goed werden verkocht in Nederland. Het eerste model motorfiets had een tweetakt 74 cc Sachs-motorblok. De firma was inmiddels hernoemd tot Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek, Firma Verbeek & Schakel.
De Tweede Wereldoorlog had de Sparta fabriek stilgelegd en deze moest weer opnieuw worden opgestart. In de jaren erna zou Sparta, hernoemd naar de Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek BV, uitgroeien tot een vooraanstaand producent van al dan niet gemotoriseerde tweewielers. In deze jaren werd Sparta de grootste motorfietsfabrikant van Nederland.
In de hele motorfietsgeschiedenis bouwde Sparta motorfietsen met tweetakt inbouwmotoren van onder meer ILO, Sachs, Villiers en Victoria.
Sparta GB 50 bromfiets, circa 1957, ILO 49cc blok. Daarbij ontwikkelde in deze naoorlogse jaren de gemotoriseerde fiets zich door tot de bromfiets. Tevens kwam er in 1950 in Nederland gunstige wetgeving speciaal voor de bromfiets waardoor bromfietsers ontheven werden van de rijbewijsplicht en \"wegenbelasting\".
Vanaf 1952 begon Sparta met het produceren van bromfietsen en richtte zich daar meer en meer op. Er kwam ook een export op gang naar andere landen in Europa, Afrika en Noord-Amerika, en land...
Lichtgewicht damesfiets
Framehoogte: 51 cm
Lichaamslengte 155 - 190 cm
7005 Aluminium series
SR Suntour - high-end- suspension forks
Shimano Nexus versnellingen
7 speed
Aluminium frame
Aluminium velgen
Toolless verstelbaar stuur (geen gereedschap nodig)
Lage instap
Dubbel geveerde voorvork
Rollerbrakes
Sparta Selle Royal FreeTime zadel
Gesloten kettingkast
Jasbeschermer
AXA SL9 veiligheidsslot
Handremmen
Bagagedrager met snelbinders
Geïntegreerde fietspomp
Pilot Two Diodes Safety Basta headlight
AXA HR Traction Power Control Dynamo
Auto sensor LED backlight
Uitvoering: Anthraciet Grey Metallic / Zilvergrijs Metallic
etc.
Deze High Quality lichtgewicht Sparta rijdt vederlicht en verkeert in nieuwstaat! ??
Slechts € 225 !
Hoorn (n-h) MAILknop => rechtsboven
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sparta is sinds 1917 een Nederlandse fietsfabrikant uit Apeldoorn. Het maakt deel uit van de Accell Group NV. Voorheen vervaardigde Sparta ook bak- & bromfietsen en het was in de naoorlogse jaren de grootste producent van motorfietsen in Nederland.
In 1917 werd de firma Verbeek & Schakel opgericht door de heren Anthonie Verbeek Jr., Dirk Leendert Schakel en Lubbert Krijgsman als handelsbedrijf in fiets- en rijwielonderdelen. De firma werd gevestigd aan de Hoofdstraat in Apeldoorn. Een maand na de oprichting werd de fietsmerknaam Sparta overgenomen, waarna Verbeek & Schakel aangekochte fietsen onder die naam doorverkocht. Op 9 december 1918 stapte Verbeek uit het bedrijf.
De eerste zelfvervaardigde fiets kwam in 1920 en in de volgende jaren kwam daar ook de vervaardiging van (aanvankelijk ongemotoriseerde) bakfietsen bij. Schakel werd, nadat hij zijn vennoten had uitgekocht, in 1925 directeur van het bedrijf. Vanwege de toenemende vraag liet hij in 1927 een nieuwe fabriek bouwen bij de villa Driehuizen in Apeldoorn en Sparta zou hier uiteindelijk ongeveer 75 jaar gehuisvest blijven. In 1928 werkte Sparta met 55 werknemers in de nieuwe fabriek.
Vanaf 1931 startte de technisch vernuftige Schakel ook met de fabricage van motorfietsen, die goed werden verkocht in Nederland. Het eerste model motorfiets had een tweetakt 74 cc Sachs-motorblok. De firma was inmiddels hernoemd tot Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek, Firma Verbeek & Schakel.
De Tweede Wereldoorlog had de Sparta fabriek stilgelegd en deze moest weer opnieuw worden opgestart. In de jaren erna zou Sparta, hernoemd naar de Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek BV, uitgroeien tot een vooraanstaand producent van al dan niet gemotoriseerde tweewielers. In deze jaren werd Sparta de grootste motorfietsfabrikant van Nederland.
In de hele motorfietsgeschiedenis bouwde Sparta motorfietsen met tweetakt inbouwmotoren van onder meer ILO, Sachs, Villiers en Victoria.
Sparta GB 50 bromfiets, circa 1957, ILO 49cc blok. Daarbij ontwikkelde in deze naoorlogse jaren de gemotoriseerde fiets zich door tot de bromfiets. Tevens kwam er in 1950 in Nederland gunstige wetgeving speciaal voor de bromfiets waardoor bromfietsers ontheven werden van de rijbewijsplicht en \"wegenbelasting\".
Vanaf 1952 begon Sparta met het produceren van bromfietsen en richtte zich daar meer en meer op. Er kwam ook een export op gang naar andere landen in Europa, Afrika en Noord-Amerika, en land...